Jak to vidí netopýři

24. května 2014

Letošní ročník estetického kurzu, který zakončuje naše dvouleté studium hudební a výtvarné výchovy, se konal tradičně v překrásné lokalitě Kaprálova mlýna, ekologického a skautského centra nedaleko Brna…

Již po cestě jsme měli možnost navštívit kulturní památku UNESCO, historické centrum Kutné Hory. Navzdory chladnému počasí jsme prošli celé historické centrum města včetně proslulého chrámu svaté Barbory. Následující zastávka naší cesty byly Boskovice, město s dokonale zachovaným židovským městem a zrekonstruovanou synagogou.

Po příjezdu do našeho ubytovacího zařízení jsme byli nadšeni. Kaprálův mlýn je moderní ekologický dům, vybavený špičkovými technologiemi, který slouží jako skautská základna, ekologické centrum a ubytovací zařízení pro školy a kurzy z celé republiky i ze zahraničí. Je obklopen lesem, ve kterém se vyskytují pro nás neobvyklé rostlinné a živočišné druhy. Hned první večer jsme tedy měli možnost jít s pomocí profesionálních přístrojů pozorovat (a hlavně poslouchat) místní netopýry.

To jsme ale ještě netušili, že symbolika netopýra nás bude provázet celým pobytem. Hned druhý den ráno odstartovaly výtvarné, hudební a informatické semináře, které dohromady pojilo právě toto záhadné zvíře. Pracovníci mlýna nám také připravili zajímavý program o historii a ekologických vychytávkách celého domu. Večer přišlo milé překvapení pro zájemce o speleologii. Pod vedením mladých skautek mohli dobrovolníci z řad studentů překonat svůj strach a sestoupit téměř až na samotné dno hluboké jeskyně. Cestou zpět jsme se dozvěděli spoustu informací o místní flóře a dokonce i o pravěkých civilizacích.

Ve středu přišel všemi velmi očekávaný výlet do Vídně, hlavního města Rakouska. Prohlédli jsme si historické budovy a také jsme sami tvořili – snažili jsme se vyfotit co nejzajímavější makrofotografii a street-fotografiii, abychom zvítězili v naší malé fotografické soutěži. Také jsme spřádali nejrůznější plány, jak nejlépe natočit krátký animovaný film na téma “Netopýří příběhy”, který měl mít premiéru již další den večer.

Celý čtvrtek jsme pak zasvětili práci na našich animovaných filmech. Když už byly všechny snímky nafoceny, hudba nahrána a vše vloženo do počítačových programů, mohl začít velkolepý festival fotografie a filmu. Nejprve jsme si navzájem prohlédli naše nafocené snímky a poslechli jsme si doplňující informace o fotografování. Pak následovalo vyhlášení kategorie makrofotografie a street-foto. Některé z nejlepších fotografií si můžete prohlédnout v galerii pod článkem.

Všichni jsme byli mile překvapeni, když jsme si promítli i naše animované “Netopýří příběhy” a netrpělivě jsme čekali na hodnocení našich učitelů.

Odborná porota nakonec určila toto pořadí:

1. místo – Švédská lidouvka

2. místo – Slepota

3. místo – Zálety malého Franty

Plni uměleckých dojmů jsme v pátek nasedli zpět do autobusu. Kvůli špatnému počasí jsme vynechali návštěvu Litomyšle a zamířili přímo zpět k budově školy.

Myslím, že jsme tímto kurzem úspěšně zakončili naše studium estetických předmětů. Shodli jsme se na tom, že všechny krátké filmy byly velmi kvalitní a proto je nabízíme ke zhlédnutí i čtenářům školních stránek. Doufáme, že se Vám výsledky naší práce budou líbit.